Неділя, 29 листопада 2020

8 способів розповісти історію цікаво, щоб її хотілося слухати

Можна почати з початку, перейти до середини і закінчити в кінці. Однак справжні історії розповідають зовсім інакше! Як розповісти звичайну історію так, щоб її читали й перечитували.

Колись нас всіх вчили в школі, як треба писати твір. Вступ, основна думка, висновок. Більш «дорослий» варіант: вступ, історія питання, основна думка, розвиток тез, заключна частина.

Але згадайте, як ми розповідаємо друзям щось цікаве.

«Ти собі не уявляєш! На мене тільки що впав диван! Уяви, йду я спокійно по вулиці, і раптом - ба-бах! - переді мною падає диван! Ну так, не на мене. І впав не дуже-то високо, його вантажники знімали з машини і випадково упустили. Але як же я злякалася!»

Ця історія - поєднання прийомів «Фальстарт» і «Почати з середини».

Хороша історія - це подорож, яка приносить натхнення. Прочитайте розповідь Хемінгуея про риболовлю на річці - і вам захочеться купити вудку, взяти декілька бутербродів в кишеню куртки і поїхати на глуху річку ловити цю форель. Подивіться хорошу рекламу, вибудувану не просто за законами жанру, але з душею - ви не купите цей годинник фірми Ролекс, але настрій перемоги залишиться з вами ще на кілька годин.

Скласти історію, яка донесе до читача потрібні ідеї і буде з захопленням дочитана до кінця, складно. Але можливо. Просто задумайтеся, що і як ви хочете розповісти, яку емоцію зробити провідною у вашому оповіданні - і починайте.

Не варто перетворювати вашу статтю або презентацію в шаблонну послідовність від початку до кінця. Використовуйте різні сюжетні прийоми, щоб історія по-справжньому запам'яталася. Задумайтесь: події відбуваються в хронологічному порядку, але розповідати про них можна по-різному.


Мономіф

Мономіф (його також можна назвати «подорож героя») - це історія, яка зустрічається в багатьох казках, міфах і релігійних писаннях по всьому світу.

У мономіфі герой залишає свій будинок і відправляється у важку подорож. Він переїжджає з місця, яке знає, в лякаючу невідомість. Після подолання серйозних випробувань він повертається додому з нагородою або знайденою мудрістю. Багато з сучасних історій досі дотримуються цієї структурі - від «Короля Лева» до «Зоряних воєн».

monomyth1

Це традиційний послідовний виклад подій, але він підпорядкований законам драматичного жанру - в мономіфі є передісторія, зав'язка, розвиток, кульмінація і розв'язка.

Мономіф допоможе вам пояснити, як ви прийшли до тих висновків, якими хочете поділитися, і додасть вашій історії переконливості. Ця техніка добре підходить для демонстрації переваг ризику, а також для пояснення, як ви відкрили для себе нові знання.

Сила цього прийому - не в послідовності викладу, а в контрасті окремих кроків і драматичному ефекті: на шляху героя неодмінно зустрічаються нерозв'язні загадки і таємничі незнайомці. Або бабусі, яких потрібно перевести через дорогу.


Гора

Це історія, повна напруги і драматизму. «Гора» схожа на мономіф, тому що показує події в хронологічній послідовності. Але це все-таки дві різні техніки, тому що «гора» не завжди передбачає щасливий кінець.

Перша частина розповіді служить передумовою всієї історії, потім йде розповідь про вирішення проблем, а дія зростає до кульмінаційного завершення. Історія трохи схожа на ТВ-серіал - кожен епізод має свої точки злету і падіння, які поступово приводять до головного фіналу в кінці сезону.

mountain 2

Ця техніка “сторітеллінга” добре підходить для розповіді про те, як ви подолали серію проблем, а також для повільного наростання напруги і отримання висновку, який вас задовольняє - або підтверджує, що ви помилилися, але навчилися на цих помилках.


Вкладені цикли

Ви «складаєте» кілька оповідань шарами одне в одне. Ставите найважливішу історію - ядро вашого повідомлення - в центр, а решта історій використовуєте для пояснення головного принципу.

Наприклад, так написаний «Декамерон» Боккаччо - історія починається з чуми у Флоренції, але це лише служить обрамленням для інших новел, які розповідають одна одній про те, як втекли від чуми благородні пані та панове.

nestedloops2

Розкажіть, наприклад, про черговий виїзд вашої компанії на природу. Підготовка до заходу, змагання, цікаві випадки, а поміж цим - розкажіть про згуртований колектив, про цінності компанії. І якщо ви готові «розкривати карти», то в розмовах біля багаття можна переказати історії про обслуговування клієнтів або про випадки на виробництві, які покажуть компанію з кращого боку.


Sparklines (Як було, як могло б бути)

Графічний дизайнер Ненсі Дуарте використовує «лінії спалахів», щоб проаналізувати відомі виступи в своїй книзі «Resonate».

Вона стверджує, що найкращі промови мають успіх, коли вони показують контраст нашого світу з ідеальним, досконалим світом. Вони порівнюють «то, що є» з «тим, що може бути». У подібних історіях автор звертає увагу на проблеми, які є в нашому суспільстві, у нашому особистому житті та бізнесі. Автор викликає в аудиторії спрагу змін. Це емоційна техніка, яка дуже добре мотивує слухачів.

sparklines2

Така техніка відмінно підходить для спонукання до дії, пробудження надій, азарту і пошуку прихильників своїх ідей. Крім того, вона активно використовується в рекламних роликах, коли намагаються показати різницю між тим, що є у вас зараз, і тим, що може вам дати продукт.


In medias res (почати з середини)

Дослівно з латинської цей вираз перекладається як «в середині справи». Почніть розповідь з центрального епізоду - перед тим, як почати пояснювати, як ви сюди потрапили.

Ви відразу ж «кидаєте» аудиторію в найзахоплюючу частину історії - люди будуть заінтриговані і будуть дуже уважні, щоб зрозуміти, що ж насправді відбувається.

Але будьте обережні - не розкривайте всі факти відразу. Намагайтеся натякати на щось дивне або несподіване - щось, що вимагає більше пояснень. Давайте вашій аудиторії рівно стільки інформації, щоб постійно тримати її на гачку, а потім повернутися назад і відновити повну картину історії.

inmediasres

Це підходить тільки для коротких історій, тому що якщо ви розтягнете її надовго, ваша аудиторія швидко розчарується і втратить інтерес.

Техніка хороша тим, що захоплює увагу з самого початку і тримає в напрузі, а також дозволяє сфокусувати увагу людей на поворотний момент історії.


Зближення ідей

Ця техніка показує, як різні думки сходяться воєдино і формують продукт або ідею. Вона може бути використана для пояснення, як народжувалася ідея, або як одна ідея стала кульмінаційним моментом роботи декількох умов.

Техніка зближення ідей схожа на «вкладені цикли», але замість занурення в основну історію через допоміжні тут показується, як кілька однаково важливих історій дали єдиний висновок. Може бути використана для розповіді історій про об’єднання, що мали світове значення, - наприклад, партнерство веб-розробників Ларрі Пейджа і Сергія Бріна.

coverging

Ларрі і Сергій зустрілися в Стенфордському університеті в 1995 році, але спочатку один одному не сподобалися. У обох були чудові ідеї, але співпрацювати їм було важко. Врешті-решт вони почали працювати разом над дослідницьким проектом. Проектом, який став відомий як Google.

Ця техніка добре показує, як формуються партнерські відносини і як люди об'єднуються для спільної роботи. Вона також підходить для пояснення того, як пішов розвиток в певний момент історії.


Фальстарт (помилковий старт)

Фальстарт - техніка, при якій ви починаєте розповідати, здавалося б, передбачувану історію, а потім несподівано перериваєте її і починаєте знову. Ви захоплюєте свою аудиторію помилковим відчуттям безпеки, а потім перевертаєте все з ніг на голову.

Цей формат відмінно підходить для розповіді про ті моменти, коли ви в чомусь провалилися і були змушені повернутися до початку і все переглянути.

falsestart

«Фальстарт» ідеально підходить для розмови про те, який урок ви витягли зі свого досвіду, або про незвичайне вирішення проблеми, яке ви придумали. Ця техніка відмінно допомагає захопити увагу: очікування аудиторії руйнуються, це дивує і змушує звернути пильну увагу на ваше повідомлення. «Фальстарт» добре підходить для демонстрації переваг гнучкого підходу.


Пелюстки

Це об'єднання великої кількості історій навколо однієї центральної концепції. Це корисно, якщо у вас є кілька оповідань, які пов'язані між собою, і які мають відношення до однієї ситуації.

Ви розповідаєте історії одну за одною, перш ніж повернутися до центрального сюжету. Пелюстки можуть переплітатися, коли одна історія переплітається з іншою, але кожна з них сама по собі повинна бути повною розповіддю. Це дає вам можливість сплести багату палітру доказів навколо вашої головної ідеї.

petal

Показуючи аудиторії, як всі ці ключові історії пов'язані одна з одною, ви дозволяєте людям відчути важливість і вагу вашого послання. Ця техніка дозволяє об'єднувати різні сюжети навколо центральної ідеї і демонструє, як взаємопов'язані різні ниточки в одній ситуації.


Почніть з історії

Що ж, тепер вони у вас є - 8 класичних технік “сторітеллінга”, які зроблять вашу розповідь більш зрозумілою і привернуть увагу аудиторії. Звичайно, крім них є й інші прийоми, які можна використовувати.

Пам'ятайте, що ви зможете оживити навіть найсухіші факти, якщо знайдете історію, пов'язану з ними.

 За матеріалами сайту

Оригінал статті тут